15. jul. 2010

Dagsmeny

En helt vanlig dag kan for meg se ut noe sånt som dette:

FROKOST: 
Hmmm.. vel altså.. Her må jeg innrømme at jeg slår til med en LilleMa spesial, som nok ikke er helt etter boka. Jeg har prøvd og feilet litt med frokosten og kommet frem til at hvis jeg ikke er sulten, så spiser jeg heller ikke frokost.
Hvis jeg ER sulten så hender det at det er nok med en liten håndfull nøtter. En ordentlig frokost for meg består av noen skjeer med tyrkisk yoghurt, litt cottage cheese, og kanskje en skje med rømme for fettet sin skyld. Jeg tilsetter litt vanilje, (essens eller vaniljestang etter hva jeg har) blander inn en spiseskje med knuste linfrø, og drysser over litt kanel eller noen bringebær til slutt. Dette holder meg mett frem til lunsj, og vel så det.

LUNSJ:
Varierer med hva vi har i kjøleskapet, og hvor god tid jeg har hatt til å forberede. Rester av gårsdagens middag er supert. Ellers går det mye i salater feks med tunfisk, egg, diverse grønnsaker og en fet dressing av noe slag. Hvis jeg har ekstra dårlig tid, er disse grove tekakene til Lena Beatrice geniale. Lasser på med pålegg som bla lavkarbopølse, ost og majones, og holder meg god og mett frem til middag.
I tillegg har jeg alltid noen nøtter i kriseberedskap på jobb, men det har knapt skjedd at jeg har måttet ty til dem    

MIDDAG:
Her går det stort sett i helt vanlig middagsmat. Jeg velger fremdeles stort sett magert kjøtt,  men steker nå i meierismør, eller eventuelt i en blanding av smør og olje. Bytter ut poteter, pasta og ris med masse grønsaker og salat av ymse slag. Blomkål og broccoligrateng er feks en fullgod erstatter for fløtegratinerte poteter etter min smak. Sniker også inn litt ekstra fett alle steder jeg får det til.. En god skvett med fløte på kotelettene eller i sausen, en skje med rømme eller en god dæsj med olje på salaten.. Akkurat så mye jeg kan klare å få til uten at jeg føler meg uvel.

Jeg blir som regel så mett av middagen at jeg ikke har behov for noe mer mat den dagen, men hvis jeg føler for kveldsmat så spiser jeg selvfølgelig det. Kan feks være en halv avocado med litt creme fraiche og noen reker, litt bacongull eller en tekake med pålegg.

I tillegg så drikker jeg minst 2 kopper te med Cocosa i løpet av dagen, og sånn ca 2-3 liter vann.
Bør vel også få med at jeg tar Omega3, multivitamin og diverse mineraler for å sikre meg at jeg får i meg nok av dette.

Min største utfordring er definitivt frokosten. Jeg er ikke så sikker på om det stemmer at dette er dagens viktigste måltid, men jeg vil gjerne prøve å få i meg litt mere mat på morgenen, så jeg kommer til å forsøke å innføre dette litt gradvis. Går det ikke så går det ikke. Da er det vel bare slik at kroppen min fungerer best med lite mat frem til lunsj :-)

Hva, om noe, spiser du til frokost? Tar gjerne i mot innspill! :-)





                                                                                                    ♥ 





Hjertelig hilsen
post signature

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails