29. juli 2010

Pizza ala lavkarbo

Etter det tidligere nevnte besøket har jeg vært en smule matlei.

Vil ikke akkurat si at jeg har hatt en sprekk, for jeg har ikke falt for fristelsen til å kaste meg over høykarbomat, men jeg har ikke vært noe flink til å spise slik jeg bør heller.

Det har blitt noen nøtter her og noen osteskiver der. Ordentlig middag har jeg spist, men det har ikke egentlig vært noe som har fristet.

Noe av det jeg har savnet mest er pizza. Det har vært en fast helgetradisjon hos oss i årevis, men jeg har ikke turt å prøve meg på en lavkarbovariant fordi jeg har vært redd for å bli skuffet. Har lest mange oppskrifter som inneholder soyamel, og det synes jeg rett og slett smaker "høgg"

Her om dagen var det eneste jeg hadde lyst på pizza.... Så da var det bare å gi seg i gang med eksperimentering og håpe på det beste.... O lykke... Den ble faktisk kjempegod!! :-))

Bunn:
Tok utgangspunkt i oppskriften til grove tekaker.

* 3 egg
* 75 gram philadelphia ost
* 1/2 dl creme fraiche
*  litt salt
* 1 ss popfiber (jeg bruker fiberhusk)
*  kruskakli til røren blir tykk nok
* 1 ts bakepulver

I tillegg hadde jeg i på slump: Tørket oregano, knuste linfrø, noen solsikkekjerner.

Blandet egg, ost, creme fraiche, salt, oregano og fiberhusk til en røre, og tilsatte kruskakli, linfrø, solsikkekjerner til røren virket tykk nok. Smørte den så ut med en slikkepott på en stekeplate med bakepapir.

Forstekte bunnen i ca 7 minutter på ca190 grader. Dette for at den skal kunne bære fyllet.
Jeg bruker varmluftsovn, i vanlig ovn ville jeg ha stekt den på 200 - 225 grader litt avhengig av ovnen.

Jeg ville ha mye fyll da jeg var redd for at bunnen ikke kom til å bli noe særlig, så jeg lasset på med sånn ca...

Fyll:

* 400 g kjøttdeig
* ca 100 g smårettbacon (rest)
* 3 ss tomatpurè
* 1 liten rødløk
* 1 paprika
* salt
* pepper
* oregano
* basilikum
* hvitløk
* 1 ts sukrin
* ca 1 dl vann

  
Stekte bacon og kjøttdeig i stekepanne, og tilsatte løk og paprika etterhvert.
Hadde oppi tomatpurè, vann og sukrin, og smakte til med resten av krydderet. (Bruker sukrin for å unngå bitter smak på tomatpureen. men dette kan selvsagt sløyfes)
Lot sausen putre i sånn ca 20 min til  mesteparten av væsken hadde fordampet slik at jeg stod igjen med en tykk "røre". Smakte til med litt mer krydder og bredte røra utover bunnen.      




Det er ikke noen underdrivelse å si at jeg eelsker ost, og siden vi hadde en ost i kjøleskapet som burde brukes snarest så lasset jeg på i massevis:



Selvfølgelig er det ikke nødvendig med sånne mengder! :-)

Etter ca 20 min i varmluftsovn på 190 grader, ble det ferdige resultatet slik:




Av denne pizzaen fikk jeg 12 passelig store biter. Jeg spiste 3 stykker... og var så mett at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg etterpå! ;-) Best av alt, den mettet i timesvis.

Pizzaen ble veldig god, og den var faktisk nesten enda bedre dagen etterpå!

Nå er det sikkert noen som lurer på innhold av karber... Det vet jeg ikke, men tror ikke det er allverdens. Laget litt på slump, og har ikke brydd meg om å regne ut. Det er selvfølgelig mulig å kutte løk og paprika, og å bruke mindre tomatpurè. Det er selvfølgelig heller ikke nødvendig å ha solsikkekjerner i bunnen, men jeg er vant til å ha det i høykarbovarianten, så derfor brukte jeg det nå også. Og så trenger en selvsagt ikke så store mengder med ost som jeg "druknet" pizzaen min i.. ;-)

 Her er det bare å prøve seg frem! :-)


Hjertelig hilsen
post signature

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails